WooCommerce: De productafbeelding
De perfecte productafbeelding toevoegen
Ah…en hier gaat het bij veel shops mis; de productfoto’s.
Productfoto’s zijn cruciaal voor je shop.
Ze vertellen iets over de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van je shop, weerspiegelen de manier hoe jij met je shop omgaat en bepalen voor een groot deel de mate van conversie.
So…they better be good!
NOTE: Het eerste dat ik je aanraad voor ik verder ga…please, regel een photoshop account voor enkele tientjes per maand of charter een gekraakte versie! Écht, je kunt niet zonder en is het meer dan waard.
Er bestaat in productfoto’s niet zoiets als standaard.
Ga er dus maar vanuit dat iedere foto verschillend is in resolutie, positionering, dpi, bestandsformaat en bestandsgrootte.
Dat geldt voor aangeleverde foto’s van leveranciers, fotografen, je eigen foto’s, etc.
Dit is dus waar veel WooCommerce webshops het laten liggen.
De één heeft veel te kleine foto’s met een pixelige weergave. Een ander gebruikt mega grote productfoto’s die de laadtijd van de shop drastisch vertragen. En weer een ander let niet op de positionering en content waardoor er geen consistentie te vinden is en de shop er rommelig uitziet.
Hoe moet het dan wel?
Nou…om te beginnen bepaal je een standaard in de eigenschappen van de productfoto’s die jij wilt gebruiken voor jouw producten.
Dat houdt concreet in dat je alle foto’s voortaan op exact dezelfde manier bewerkt en er niet meer van afwijkt.
Het is beter om de productfoto’s meteen op het juiste formaat aan te bieden dan wanneer je WordPress er zelf een draai aan laat geven.
Zo voorkom je rare composities, teveel of te weinig wit ruimte en pixelated afbeeldingen.
Het zorgt er niet alleen voor dat productfoto’s optimaal laden, ook is je weergave optimaal en uniek. Het laat zien dat jij waarde hecht aan de je shop wat je credibility en vertrouwen enorm verhoogd onder de bezoeker! Ofwel, je stimuleert conversie door goeie productfoto’s te gebruiken.
Mijn advies is om je productfoto’s te conformeren aan onderstaande eigenschappen.
- Verhouding van 1:1 ofwel vierkant
- Resolutie van (maximaal) 600 x 600 pixels
- Maximaal 72 dpi
- WebP bestandsformaat voor optimale weergave en performance
- Bestandsgrootte tussen 5 – 30kB per foto
- Product beeldvullend gecentreerd
- Witte of transparante achtergrond
Last but not least, wees consistent!
Bezoekers vinden een structuur en eenheid in een website erg fijn!